Stojanové reprosoustavy Seas

Vznikly z mé touhy vyrobit kvalitní stojanové reprosoustavy pro domácí poslech s dobrou reprodukcí nízkých kmitočtů při zachování malého vnitřního objemu ozvučnice.

Výběr reproduktorů

Vzhledem k požadovaným vlastnostem reprosoustav nebyl výběr měničů jednoduchým úkolem. Původně zamýšlené reproduktory Beyma či Visaton se ukázaly jako zcela nevyhovující. Volba nakonec padla na norské Seas. Původně jsem chtěl použít L18RNX/P společně s 27TBC/G, ale v době mé poptávky nebyly dostupné. Když jsem poté na internetu objevil nabídku starších reproduktorů G18RNX/P, neváhal jsem. G18 má membránu ze skleněných vláken, kvalitní litý koš, velký magnet (11cm) a velký průměr kmitací cívky (39mm). V případě výškového reproduktoru se k použité G18 hodil nejvíce 27TFFC s membránou ze sonotexu, chlazený ferofluidem.

Konstrukce

Ozvučnice je vyrobena z 22mm silných MDF desek sešroubovaných a slepených disperzním lepidlem, zajišťujícím vysokou pevnost a těsnost. Difrakce jsou omezeny zkosením bočních hran přední stěny a zafrézováním výškového reproduktoru. Součástí ozvučnice je bassreflexový nátrubek laděný na 44Hz, vyrobený z novodurové trubky průměru 50mm, umístěný na zadní straně v úrovni výškového reproduktoru. Vnitřní prostor je téměř celý vyplněn tlumícím rounem. Výhybky jsou umístěny odděleně na spodní a zadní stěně. Připojovací terminál umožňuje zapojení bi-wiring, popř. bi-amping.

Po zakytování šroubů a přebroušení byly naneseny nejprve 4 vrstvy černé akrylátové barvy štětcem. Po zaschnutí a přebroušení přišlo na řadu lakování černou kladívkovou barvou Hammerite za použití válečku.

Výhybky

Obě výhybky jsou 2. řádu, postaveny na samostatných plošných spojích. Pro středobasový reproduktor je použita klasická dolní propust, cívka 1,8mH (0,65 Ohm) a kondenzátor 10uF. Výšková výhybka je složena z kondenzátoru 4,7uF a cívky 0,56mH a je doplněna odporovým děličem, který redukuje citlivost reproduktoru. K rezistoru 4,7 Ohmů je paralelně připojen ještě kondenzátor 1uF vyrovnávající frekvenční charakteristiku reprosoustavy. Výškový reproduktor v tomto případě není přepólován.

     zapojení výhybek

Zvuk

Reprosoustavy s vnitřním objemem 15l samozřejmě nedokáží reprodukovat tak nízké kmitočty jako soustavy s objemem větším. I tak ale poskytují překvapivě dynamicky znějící basy s dostatečnou hloubkou a přesností. Věrně reprodukované středy umožňují výbornou lokalizaci a ani v oblasti dělícího kmitočtu není slyšitelné zkreslení. Výšky znějí díky textilní membráně velmi jemně a detailně s perfektním podáním prostoru.

Závěr

Reproduktory Seas mě přesvědčily o jejich pověstné kvalitě. Původní záměr, vyrobit malé soustavy s dobrou reprodukcí nízkých kmitočtů, byl naplněn nad očekávání.

Fotky

 

3 komentáře u „Stojanové reprosoustavy Seas

  1. Pavel

    Děkuji za odpovědi. Už rozumím. Na Bi-wiring jsem zapomněl. Na návod stavby Besie 1. jsem se teď díval. Neznal jsem. Vypadá to velmi dobře. Měření charakteristiky úplně nabádá k vyzkoušení poslechu. Mám radost, když se někomu něco takového povede vyrobit doma. A jsem přesvědčen, že poslech oblíbené hudby na vlastním výrobku (samozřejmě pokud hraje dobře) je ještě větší zážitek, než na zakoupeném hifi zařízení. Fandím a děkuji za články.

  2. Milan Šrajer Autor příspěvku

    Dobrý den Pavle,
    moc děkuji za všechny Vaše komentáře. Takto provedené terminály umožňují připojit reproduktory k zesilovači několika způsoby. Můžete propojit obě pásma na straně reprosoustavy a použít jednu dvoulinku – klasika. Vyšší level je tzv. BI-WIRING, kdy použijete opět pouze dvoukanálový zesilovač, ale ke každé reprosoustavě vedete dvě dvoulinky, tedy zvlášť pro každé pásmo. Top řešení je BI-AMPING – pro každé pásmo vlastní zesilovač. Ten je zde potřeba již čtyřkanálový.

    Když jsem se začal zajímat o návrh reprosoustav, tedy s touhou po skvělém výsledku s alespoň náznakem skutečného HiFi, vedlo mé zjištění k nepříjemnému faktu, že to doma bez patřičného zázemí a vybavení prostě nelze. Šel jsem proto zaručenou cestou a převzal koncept Besie 1. Po prvním poslechovém testu jsem zasáhl pouze do horní propusti, kde jsem zvýšením hodnoty rezistoru reagoval na vyšší citlivost výškového reproduktoru.

  3. Pavel

    Dobrý den, samozřejmě opět precizní provedení Vašeho projektu. Krásná soustava v tuhé skříni, pěkný design.
    Jsem zvědavý, proč máte pásma oddělené jednotlivě na čtyřech svorkách. To není úplně tradiční. Předpokládám, že požíváte Leachamp představený ve Vašem článku. Ten má dva kanály.
    Dále mě moc zajímá, zda jste použil k návrhu nějaký program pro modelování výhybek nebo zda jste převzal již navržené schéma.
    Děkuji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *